keskiviikkona, elokuuta 16, 2006

matkailu avartaa



Kööpenhaminan työpaja pisti taiteilijan ajattelemaan.

Asetuin vieraassa kaupungissa turistin rooliin. Voisi ajatella, että olin turistina vain kaupungilla liikkuessani, mutta toisaalta ajattelen, että olin turisti myös työpajaan osallistuessani. Ensimmäisenä työpajan kanadalaiset vetäjät puhuivat, etteivät he tiedä, mitä viikon aikana tulee tapahtumaan, mutta ovat innokkaita ja avoimia sille, mitä tapahtuu.

Turisti ei tiedä, mitä tulee matkallaan kokemaan. Jonkinlainen ennakkokäsitys matkasta on, mielessä on kuvia ja odotuksia ja sanakirjasta opeteltuja lauseita, mutta matka itsessään on mysteeri.

-----

Kesäkuinen esitys Rakkauden kaupungista oli tavallaan mysteeri. (Ja tuleva esitys on vielä suurempi...) Kuten esityksen aihe, tuo suuri ja mahtava Rakkaus. Siitä on olemassa ennakkokäsityksiä, haaveita ja fantasioita. Kuvia. Kuitenkin sen kokeminen on jokaisen henkilökohtainen asia.

-----

Työpajassa keskustelimme paljon siitä, mihin kiinnittää huomiota ja miten havainnoi. Mitä havainnoin, kun kävelen kaupungissa? Ja mitä havainnoista muistan jälkikäteen? Mikä on minulle merkityksellistä? Oma käsitekyky määrää havainnon suuntaa. Oli mielenkiintoista huomata, että ihmiset kiinnittävät huomiota tiettyihin asioihin. Jotkut havainnoivat ihmisestä yksityiskohtia, vaikkapa sen, että sormessa on sormus. Toiset kiinnittävät huomiota siihen, miten käsi liikkuu tai miten se on suhteessa muihin käsiin. Osa etsii merkityksiä, sääntöjä tai syy-seuraussuhteita, vastausta kysymykseen millainen tuo ihminen on.

Tottakai ihminen tekee koko ajan paljon erilaisia havaintoja, mutta ainakin itse huomasin, että jotkut havaitsemisen tyypit ovat minulle harvinaisempia kuin toiset.

Miten tätä havaintoa havaitsemisesta voisi hyödyntää esityksen suunnittelussa? Ainakin se on selvää, että jokainen katsoja havainnoi sellaisia asioita, joihin hänen huomionsa syystä tai toisesta kiinnittyy. Esitys tapahtuukin siis tavallaan katsojassa eikä esiintyjässä. Tai: esitys tapahtuu esiintyjän ja katsojan välissä. Tapahtuu impulsseja ja reaktioita.

-----

Kesäkuinen Rakkauden kaupunki oli esitys, jossa katsojalla oli vapaus havainnoida ja tulkita asioita. Tai olla tulkitsematta. (Tai ainakin kuvittelen ja toivon, että esitys oli tämänkaltainen vapaa kokemus...) Minua kiinnostaa tällainen esitys.

Minua kiinnostaa turismi. Turismi tarkoittaa matkustamista pois päivittäisestä asuin- ja työympäristöstä.

Sain työpajasta käytännöllisiä ajatustyökaluja siihen, mitä voin taiteellisessa työssäni kehittää. Tajusin, mitä heikkouteni ovat ja missä olen vahva. Tämän tajuaminen on mieletöntä: nyt ymmärrän selkeästi, että voin kehittyä ja muuttua!

Minua kiinnostaa se, että taiteilijana matkustan pois siitä, mihin olen jo tottunut.

Äkkiä taide tuntuu taas jännittävältä, vaaralliselta mutta ah niin kiehtovalta alueelta. Esityksen tekemisen mahdollisus on maaginen ja väkevä.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Myös: Esitys tapahtuu ihmisen sisällä, lihassa, veressä, hapessa, hengityksessä, aivoissa (ei ajattelussa!), palleassa, varpaissa, luissa, lantiossa.

Ihminen voi olla esiintyjä ja katsoja ja molemmat voivat olla ihmisiä.

Esitys tapahtuu myös sivusta seuraavissa lokeissa tai naakoissa tai kärpäsissä.

Anonyymi kirjoitti...

Ja: Kuinka syvälle turistin rooli voi vaikuttaa ihmiseen - voiko esitys tai tapahtuma vaikuttaa syvemmälle kuin rooli? Vai onko rooli pelkästään siinä missä se tapahtuu? Vaihäh?

Mitä sellaista turistilta jäi huomaamatta, mitä sinä kuitenkin huomasit?

Taiteilija kirjoitti...

näköjään tämä ketun kommentteihin vastaaminen on kestänyt... tässä jotain kuitenkin.

luulen, että esitys tapahtuu siinä mitä tarkastellaan esityksenä. siten esitys voi tapahtua myös katsojassa. tavallaan rakkauden kaupungin alkuvaiheessa, kun haastattelin ihmisiä, annoin haastateltavien "esiintyä", he olivat staroja, minä kuuntelin.

roolista: ajattelen, että olen koko ajan roolissa. tai siis: olen erilaisissa rooleissa, riippuen tilanteesta ja muista ihmisistä. siten tuo roolin käsite on jokseenkin laaja. esiintyjän roolissa sitä tietenkin huomaa sellaisia asioita, jotka katsojalta jää huomaamatta, kiinnittää huomiota siihen, mitä itsessä tapahtuu (koska on katsomisen kohteena ja siksi jokseenkin epämiellyttävässä tilanteessa). huomioi sydämensä sykkeen, hengityksen muutokset, oman äänen säröt, katseensa hapuilun.

kuulostaa toisen ihmisen kohtaamiselta.

voiko olla yhtä aikaa esiintyjä ja katsoja? vai meneekö tämä nyt ihan suttuun...

Anonyymi kirjoitti...

Kerro minulle rakkaudesta.

Tuo lause on sytytin, vastaus tuohon lauseeseen on esitys, joka voi olla tulta tai mitä vaan, mutta olennaista on tämä: lause on melkoisen totaalinen, se houkuttelee ihmisen tunteellisia henkilökohtaisia ilmauksia esiin. Kysyjä on vastuussa siitä, etteivät ne ilmaisut häviä tyhjyyteen, vaan muistiin. Siinä mielessä "esitys" on vain rakenne, mutta se mitä vastaanotetaan, on aistimuksia, kieltä, eleitä ym. Tunneilmaisuja. Vastaanottaminen tuntuu yhtälailla kehossa kuin noiden ilmaisujen ns. ulostaminen...

Menköön suttuun, mitä siitä.

Esitys on mahdollisuus jonkin ilmaisemiseen. Jos kysyy toiselta, pystyttää ikään kuin esityksen, jonka tapahtuminen on vastaajasta kiinni. Ja mitä ihmettä mä ajattelin? Kai mä yritin olla sitä mieltä että katsoja ja esiintyjä voi olla yhtä aikaa ja yleensä molemmat on niitä - myös teatterissa vaikka siellä rakenteilla pyritään väittämään muuta.

Jotain langanpätkiä vain jäi käteen...